lauantai 10. kesäkuuta 2017

NICOLA YOON - KAIKKI KAIKESSA

Mistä mulle: arvostelukappale
Teoksen nimi: Kaikki Kaikessa
Alkuperäinen nimi: Everything Everything
Kirjailija: Nicola Yoon
Ilmestynyt: v. 2015
Suomennos: v. 2017
Kustantaja: Tammi
Sivumäärä: 316
Takakannesta:
Ehkä kaikkea ei voi ennustaa, mutta jotakin voi.
Kuten esimerkiksi sen, että olen rakastumassa Ollyyn.
Ja siitä tulee lähes varmasti katastrofi.

Maddy on tyttö, joka on allerginen koko maailmalle. Hän sairastuu jo pelkästä henkäyksestä ulkoilmaa. Sairautensa vankina hän pysyy kotonaan, puhtaan ilman kuplassa. Eräänä päivänä naapuriin muuttaa poika. Ikkunasta Maddy näkee Ollyn ja Olly Maddyn. Maddy ymmärtää, että eläminen tarkoittaa muutakin kuin hengissä pysymistä. Joskus rakkaus on kaikki kaisessa; Olly on riski, joka Maddyn on pakko ottaa.

*   *   *
Kaikki kaikessa on ollut ikuisuuden mun tbr-listalla! Ihan parasta, että se suomennettiin vihdoinkin. Oon lukenut pelkkiä ylistäviä arvioita, joten mun omat odotukset oli aika korkealla.

Madeline (taisin ensimmäistä kertaa lukea kirjan, missä on afroaasialainen päähenkilö! Hurraa, lisää tätä!) on vakavasti sairas, sillä hän on allerginen koko maailmalle. Hän ei siis kerta kaikkiaan voi poistua kotoaan, vaan hän on viettänyt koko ikänsä kotonaan neljän seinän sisällä. Maddy on jatkuvan tarkkailun alla lääkäri äitinsä silmien alla. Koulua hän käy etänä kotoa käsin.
Pian alkaa kuitenkin tapahtua, kun naapuriin muuttaa uusi perhe. Maddy näkee ikkunasta Ollyn ja se muuttaa heidän molempien elämänsä. Niin kuin takakannessa todetaan: joskus rakkaus on kaikki kaikessa; Olly on riski, joka Maddyn on pakko ottaa.

Kirjaa oli helppo ja nopea lukea, koska se sisältää mm. hauskoja piirrustuksia ja kaavioita. Just täydellistä kevyttä kesälukemista. Musta tää kirja on kauniisti kirjoitettu ja pidin siitä todella paljon, ainoa asia mistä tähdet tippui täydestä viidestä johtui loppuratkaisusta. Musta se oli sellainen liian helppo 'pakotie' :( Koko kirjan ajan oli koottu jännitystä loppua varten ja sitten tulos oli se, mitä vähän aikaa ehdin jo pelätä keskivaiheilla kirjaa. Not nice. Pidin hirveästi Maddystä, mutta Olly oli jollain tapaa ärsyttävä. Pidin kuitenkin heidän välisestä kemiasta, mm. ikkunoihin kirjoitetut viestit oli ällöihania!

Jos pidit Tähtiin kirjoitetusta virheestä & muutenkin contemporary puhuttelee sua, niin suosittelen ehdottomasti tarttumaan tähän. Tästä on myös ilmestynyt elokuva ja oon aika innoissani siitä! 

Kiitos vielä kustantajalle arvostelukappaleesta!

"Olin onnellinen ennen kuin tutustuin Ollyyn. Mutta nyt olen elossa ja se on eri asia." s.189

★★★1/2

2 kommenttia:

  1. Haha, mulla tuli ihan samanlainen arvio tästä :D Niin hyvä mutta se loppu, miksi?! https://lukujonossa.fi/2017/06/nicola-yoon-kaikki-kaikessa/

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! <3

Takaisin ylös